مراحل ريخته گري فلزات

۱۰۳ بازديد

 

Image result for ‫وظايف ريخته گر‬‎

 

ريخته گري يكي از مهمترين فرآيند هاي توليد است ، به طوري كه مثلا در ايالات متحده آمريكا كه يك كشور توسعه يافته صنعتي است ، ريخته گري از نظر حجم در مقام ششم صنايع اساسي قرار دارد. يك موتور 8 سيلندر اتومبيل ممكن است تا حدود 130 قطعه ريخته گري داشته باشد.

قطعات ريخته گري (ريختگي) از نظر اندازه از حدود 1 ميليمتر با وزن كمتر از 1 گرم مانند دندانه يك زيپ لباس شروع و ممكن است تا حدود 10 متر با وزن چندين تن، مانند قطعات كشتي هاي بزرگ اقيانوسپيمابرسد. ريخته گري اساسا به فرآيندي گفته مي شود كه طي آن ماده مذاب ( معمولا يك فلز مذاب) در فضاي خالي قالبي كه قبلا تهيه شده ريخته مي شود ، تا پس از انجماد شكل نهايي قالب را به خود بگيرد. امتياز مهم ريخته گري در امكان تهيه اشكال پيچيده، قطعات با سطوح منحني نامنظم، قطعات خيلي بزرگ و قطعاتي كه امكان ماشينكاري آنها دشوار است، مي باشد.امروزه تقريبا تمام فلزات را مي توان ريخته گري كرد، اما اين نكته هميشه بايد مد نظر باشد كه از هر فرآيند شكل دهي زماني استفاده مي كنيم كه در مقايسه با روشهاي ديگرمقرون به صرفه بوده و دسترسي به تجهيزات و لوازم آن آسان باشد.

البته هر فرايند شكل دهي مواد از عواملي نظيرتعداد ، اندازه، كاربرد قطعه و توجيه فني و اقتصادي تاثير پذير خواهد بود. فلزاتي كه غالبا در ريخته گري مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتند از: آهن، فولاد، آلومينيم، برنج، برنز، منگنز و بعضي از آلياژهاي روي. در ميان اين فلزات آهن از نظر خواص مطلوب ريخته گري از قبيل سياليت در حالت مذاب، انقباض نا چيز بعد از سرد شدن ، استحكام كافي و موارد كاربرد ، بيش از ساير فلزات به روش ريخته گري شكل داده مي شود. در حاليكه فلزات ديگري از قبيل آلومينيوم به علت وزن كمتر و مشخصات مخصوص در بعضي از صنايع از قبيل صنعت خودرو سازي ، به تدريج جاي آهن را مي گيرد.

Image result for ‫وظايف ريخته گر‬‎

عموما مراحل ريخته گري فلزات به شرح زير است :

1- طراحي قطعه مورد نظر و تهيه نقشه ريخته گري از آن.

2- تهيه مدل مناسب قطعه از روي نقشه هاي ريخته گري.

3- تهيه ماهيچه براي مناطق تو خالي قطعه ريختگي و نصب آن درداخل قالب.

4- تهيه قالب مناسب يا فضاي خالي كه به شكل قطعه است.

5- تهيه مذاب از فلز مورد نظربا آناليز مطلوب.

6- ريختن فلز مذاب به داخل قالب با دما و سرعت مناسب به طوريكه گازهاي متصاعد شده بتوانند از داخل قالب خارج شوند و فضاي قالب به طور كامل از فلز مذاب پر شود.

7- كنترل سرد شدن فلز مذاب در داخل قالب به طوري كه بر اثر انقباض، فضاي خالي يا حفره در داخل قطعه ايجاد نشود.

8- بعد از انجماد قطعه ريختگي به راحتي بايد بتواند از درون قالب بيرون بيايد.

9- قسمت هاي اضافي كه به قطعه چسبيده اند بايد به آساني از قطعه جدا شوند.

تهيه مدل مدل دقيق مشابه قطعه ريختگي مي باشد كه تغييراتي بر حسب نياز بر روي آن انجام مي شود. مدل هاي دائمي بر حسب تعداد قطعات ريختگي از چوب، پلاستيكهاي فشرده يا آلومينيم ساخته مي شوند.

در ساخت مدل پارامترهايي بايد مد نظر قرار بگيرند كه عبارتند از:

1- اعمال ضريب انقباض فلز

2- شيب مدل

3- گوشت اضافي براي ماشين كاري


كلمات كليدي مرتبط: كارشناس/مدير روابط عمومي , درآمد يك تكنيسين بازار امام خميني , استخدام بازارياب تهران , درآمد يك بازارياب در منطقه 21 در بهترين موقعيت , مهندسي مواد و متالوژي , منطقه 9 كارگر ساده تمام وقت , آگهي استخدام جوشكار , تصحيلدار ماهر در بابل مسلط به كامپيوتر , مدرس زبان انگليسي , مهندس كامپيوتر در منطقه 9 مسلط به زبان انگليسي ,

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.